dinsdag 26 februari 2013

Vakantie: koffer of andere bagage kwijt? Wat nu?



Dagelijks gaan in Europa zo'n tienduizend stuks vliegtuigbagage verloren.
Hoe vermijd je die ellende?
Wat zijn je rechten en waar kan je aanspraak op maken als je koffers zoek raken?

 

Welke koffer kiezen?
Kies een lichtgewicht koffer die beantwoordt aan de maximale afmetingen.
De optelsom van hoogte, lengte en diepte mag niet groter zijn dan 157 cm.
Je vermijdt het best ritsen.

Hoe pak ik mijn koffer?
Op Meenemen.nl en OneBag.com vind je inpaklijsten.
Evalueer wat overbodig is.

Wat is standaardbagage?
Standaardbagage wordt opgeborgen in het ruim.
Het gaat om een reiskoffer, rugzak of draagzak.
Voor uitzonderlijke bagage als ski-, golf-, hengelen duikuitrusting, muziekinstrument, fiets of rolstoel en huisdier contacteer je je luchtvaartmaatschappij.

Hoe zwaar mag de koffer zijn?
Afhankelijk van vlucht en comfortklasse mag je koffer tussen de 15 en 30 kg wegen.
Overgewicht kost tot 40 euro per kilogram extra.
Een riem rond je bagage vermijdt dat je koffer openklapt.



Wat is handbagage?
Handbagage bestaat uit een tas of handtas, mantel, paraplu of wandelstok, kleine camera, wat lectuur en kleine items.
Denk aan geneesmiddelen en een attest van de arts.
De optelsom van lengte, breedte en hoogte mag niet groter zijn dan 115 cm.

Kan ik het risico op bagageverlies beperken?
Te laat inchecken of overstaptijden van minder dan een uur tussen twee vluchten verhogen het risico.
Verwijder labels en 'souvenirs' van vorige vluchten.
Vermeld je thuisadres en bestemming in de adreshouder en aan de binnenzijde van je reiskoffer.

Wat doe ik als mijn koffer niet van de band rolt?
Bij het inchecken ontvang je een ontvangstbewijs.
Als je koffer niet aankomt, meld je dat bij Lost & Found of Baggage Claim.
Met behulp van het ontvangstbewijs wordt een Property Irregularity Report (PIR) opgesteld.
Sommige maatschappijen geven je een tasje met essentiele producten om de eerste nood te lenigen of laten je toe een beperkte hoeveelheid toiletgerief en kledij aan te kopen.
Bij de terugvlucht vergoedt men die aankopen vaak niet.

Wanneer is mijn bagage echt verloren?
Bagage wordt meestal binnen de 48 uur teruggevonden.
Na 21 dagen wordt bagage als verloren beschouwd.

Wat moet ik doen als mijn koffer beschadigd is?
De luchtvaartmaatschappij moet in principe je bagage terugbezorgen in de staat waarin je ze aan haar hebt toevertrouwd, maar je moet
rekening houden met de realiteit van de afhandeling.
Voor effectief beschadigde bagage moet je binnen de zeven dagen klacht indienen.

Hoe groot is de schadevergoeding?
Het Europese Hof van Justitie stelt dat luchtvaartmaatschappijen maximaal 1.134,71 euro moeten betalen als zij bagage beschadigen of verliezen.
De aansprakelijkheid is beperkt tenzij je voor de vlucht een verklaring aflegt over de waarde.
Lees er de vervoersvoorwaarden op na.

 

Kan ik mijn bagage verzekeren?
Je kan een bagageverzekering afsluiten.
Uitsluitingen en een hoge franchise maken zo'n verzekering niet altijd aantrekkelijk.
Men vergoedt de werkelijke waarde en houdt rekening met de leeftijd van bijvoorbeeld een camera.
Verzekeraars weten hoeveel er in een koffer kan, weten dat niet alles nieuw is en vragen aankoopbewijzen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten