donderdag 18 juli 2013

Sinds wanneer bestaat de term bouwvak?



Bouwvakkers kregen voor het eerst drie dagen vakantie in augustus 1930.
Van tevoren ontvingen zij zogenoemde vakantiebonnen, waarmee zij het loon voor deze vrije dagen konden ophalen.
Iedereen moest de vakantie tegelijkertijd opnemen.
Er werd gecontroleerd op de bouwplaatsen om te voorkomen dat de arbeiders zouden doorwerken, zodat zij vakantiegeld én loon zouden ontvangen.



Niemand mocht er werkzaamheden uitvoeren.
Door het collectieve karakter van de vakantie werd er al snel gesproken van een bouwvakvakantie.
"In 1933 vind ik voor het eerst advertenties in kranten waarin wordt vermeld dat bedrijven in de bouwvakvacantie zijn gesloten", verklaart een medewerker van het Meertens Instituut.
Later werd het woord bouwvakvakantie verkort tot bouwvakantie en zelfs bouwvak.





kijk ook eens op: http://5-five-5.blogspot.nl/
http://dorpenstedennederland.blogspot.nl/

1 opmerking:

  1. Duck
    Man
    18 jul 2013 20:39
    Ik kan mij nog herinneren dat het altijd met de bouwvakvakantie rotweer was. Ik had niet met ze te doen! De meeste bouwvakkers stonden toch al de hele dag buiten en het leek mij heerlijk om met je rotweervakantie lekker binnen te zitten.

    BeantwoordenVerwijderen