zaterdag 10 juni 2017

Menselijk falen: Lockheed- vliegtuig

Een ongeluk zit in een klein hoekje, maar heeft soms grote gevolgen.
Ook professionals gaan af en toe behoorlijk de fout in.

Wat?
Een Lockheed-vliegtuig, 1972.



Hoe?
Vlucht 401 van Eastern Air Lines gaat van New York naar Miami.
Als de piloten het landingsgestel uitklappen, gaat het controlelampje niet aan.
Geen probleem, vanuit een kleine ruimte onder de cockpit kan een crewlid gewoon zien of het voorwiel uitgeklapt is.
Maar dat kapotte lichtje zit de piloten toch dwars.
Ze breken de landingsprocedure af en laten het vliegtuig op de automatisch piloot rondjes vliegen.
De crew gaat aan de slag om het lampje te vervangen.

Oeps?
Niemand let meer op een niet onbelangrijk deel van vliegen: het vliegen zelf.
Ongemerkt begint het vliegtuig te dalen, waarschijnlijk doordat de piloot de automatische piloot per ongeluk met zijn arm in een daalstand heeft gezet.
Doordat de bemanningsleden druk zijn met het lampje, missen ze alle waarschuwingssignalen van de automatische piloot.
Pas laat voelt de co-piloot nattigheid.
'We vliegen nog op 2000 voet (600 meter) toch?' vraagt hij aan de piloot.
Zijn antwoord is: 'Hé, wat gebeurt hier?'.



Gevolgen?
Nog geen tien seconden later crasht het toestel in een moeras nabij Miami.
Van de 176 mensen aan boord komen er 101 om het leven.
De piloot en co-piloot overleven het ongeluk allebei niet.

meer 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen